Jin

My photo
"يا الله، اكو مموهون كڤد-مو اونتوق منچينتاي-مو، منچينتاي سياڤا سهاج يڠ منچينتاي-مو، سرتا منچينتاي ڤربواتن يڠ مڠهانتركن داكو اونتوق منچينتاي-مو."- نبي داود اس

Nilai seorang wanita yang sebenar....huhuhukk...pandangan jer!!

Thursday, September 10, 2009

Aku memandang, betapa tingginya darjat wanita yang telah Allah anugerahkan sehinggakan, untuk melihatnya apatah lagi auratnya, berinteraksi dengannya, malah untuk mendengar suaranya sahaja, seorang lelaki perlu membayar dengan menjaganya seumur hidup. Peh! Mahal dan tinggi gile darjat yang Allah letakkan untuk wanita. Kerana itu Allah memerintahkan wanita untuk berhijab.

Analoginya, bayangkan wanita tu seperti emas yang tersimpan kat bank. Punyalah berharga emas tu sampaikan tak semua orang boleh tengok, simpan pun dalam bilik tertutup yang dijaga rapi, malah hanya orang yang dibenarkan sahaja boleh menguruskan dan melihat emas tu. Takde pula, bank letak emas tu kat tempat terbuka, bagi orang lain tengok, semua orang boleh pegang tanpa ada kebenaran dari bank.

Begitu juga aurat dan maruah wanita, punyalah berharga sampai tak semua orang boleh tengok, malah tersimpan baik di sebalik hijab dan peribadinya, hanya orang yang dibenarkan sahaja boleh menguruskan dan melihatnya. Malah perlu mendapatkan kebenaran dari ibubapanya dan membayar dengan menjaganya seumur hidup.

Tapi hakikatnya sekarang…… dengan kapel, pergaulan laki pompuan… dengan cara pemakaian wanita sekarang yang ketinggalan zaman… dan yang masih lagi belum berhijab… hm…

Hanya pandangan aku sebagai seorang lelaki, mungkin wanita lebih memahaminya. Ini sekadar pandangan. :)

0 comments:

Post a Comment