Jin

My photo
"يا الله، اكو مموهون كڤد-مو اونتوق منچينتاي-مو، منچينتاي سياڤا سهاج يڠ منچينتاي-مو، سرتا منچينتاي ڤربواتن يڠ مڠهانتركن داكو اونتوق منچينتاي-مو."- نبي داود اس

Kita dilahirkan beragama ISLAM;Alhamdullillah

Thursday, January 21, 2010

Salam 'Alaikum.

Betapa agung Allah yang maha penyayang lagi pengasih menjadikan kita sebahagian daripada limpahan kasih sayangnya. kita telah dilahirkn menjadi seorang ISLAM walupun tanpa diminta. Allahuakbar. ini adalah salah satu bukti kasih sayang Allah kepada hamba-hamba Nya.

Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda :
"Setiap bayi yang dilahirkan adalah dalam keadaan fitrah iaitu beragama ISLAM. Kedua ibubapanya lah yang menjadikan bayi itu sebagai Yahudi, Nasrani atau Majusi (penyembah api)."Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Maksudnya setiap bayi yang dilahirkan adalah beragama ISLAM ; dia mmg dah bersedia untuk dibimbing menjadi penganut agama ISLAM jika akalnya didedahkan ke arah itu. jadi, dia tak akan terdedah dengan ajaran agama lain dan secara tak langsungnya dia akan memilih ISLAM sebagai agamanya. Tul tak??? insyaAllah

Tetapi, selagi ia tak terhalang daripada hawa nafsu dan taksub. sebab nafsu ni kemungkinan besar akan mendorongnya untuk melakukan kesesatan dan kemungkaran. taksub pula boleh mendorong mereka mengikut jejak langkah nenek moyang mereka.

Bayangkan apa yang bakal terjadi saat kita dilahirkan ni, Allah menetapkan yang kita bukan seorang ISLAM?

Sesungguhnya kebaikan itu dipilih oleh Allah bagi hambaNya sbab Allah lebih tahu dari seseorang hamba itu sendiri. malah, Dia lebih pengasih dari seorang ibu yang melahirkannya.

Wallahualam

1 comments:

kim_HasNuL said...

ermm.. tul2.. nikmat iman dan islam 2 an nikmat yg pling bsar yg Allah bg.. Allhmdulillah..

Post a Comment