Jin

My photo
"يا الله، اكو مموهون كڤد-مو اونتوق منچينتاي-مو، منچينتاي سياڤا سهاج يڠ منچينتاي-مو، سرتا منچينتاي ڤربواتن يڠ مڠهانتركن داكو اونتوق منچينتاي-مو."- نبي داود اس

Kehidupan Sejati

Friday, March 26, 2010

Assalammualaikum wr wb...

Bismillahirahmanirahim...

Sahabat...
Sebenarnya kita mudah lupa atau ada yang dah lupa dari mana datang dan asal diri sendiri, dan ke mana tempat akan dikembalikan setelah mati. Bahkan, ada yang langsung lupa bahawa ia akan mati. Sedangkan persoalan alam Akhirat amat dianjurkan agar diambil berat sehingga Allah mengingatkan kepada kita bahawa Akhirat itu lebih utama.

Firman Allah, maksudnya: “Dan Sesungguhnya kesudahan keaadaanmu (pada hari Akhirat) adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya (Dunia).” (Surah al-Dhuha [93]: 4).

Firman Allah, maksudnya: “Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?” (Surah al-‘Anam [6]: 32).

Firman Allah lagi, maksudnya: “Mereka itulah orang yang membeli (mengutamakan) kehidupan dunia (dan kesenangannya) dengan (meninggalkan perintah-perintah Allah Yang membawa kebahagiaan dalam kehidupan) akhirat; maka tidak akan diringankan azab seksa mereka (pada hari kiamat), dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan.” (Surah al-Baqarah [2]: 86).

Firman seterusnya, maksudnya: “Sesungguhnya orang yang mengutamakan keuntungan dunia yang sedikit dengan menolak janji Allah dan mencabuli sumpah mereka, mereka tidak akan mendapat bahagian yang baik pada hari akhirat, dan Allah tidak akan berkata-kata dengan mereka dan tidak akan memandang kepada mereka pada hari kiamat, dan tidak akan membersihkan mereka (dari dosa), dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.” (Surah Ali Imran [3]: 77).

Firman Allah, maksudnya: “…orang (yang beriman) yang mengutamakan kebahagiaan akhirat daripada (kesenangan) kehidupan dunia, hendaklah mereka berperang pada jalan Allah (untuk membela Islam), dan sesiapa yang berperang pada jalan Allah lalu ia mati (gugur syahid) atau beroleh kemenangan, maka Kami akan memberi kepadanya pahala yang besar (di akhirat kelak).” (Surah al-Nisa [4]: 74).

Firman Allah lagi, maksudnya: “Orang yang mengutamakan dunia lebih daripada akhirat, dan menghalangi manusia dari jalan ugama Allah, serta menghendaki jalan itu menjadi bengkok terpesong, mereka itulah orang yang terjerumus ke dalam kesesatan yang jauh terpesongnya.” (Surah Ibarahim [14]: 3).



Dan Allah juga mengingatkan bahawa setiap yang hidup pasti mati...

Firman Allah, maksudnya: “Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. ketika itu sesiapa Yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka Sesungguhnya ia telah berjaya. dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi Segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya." (Surah Ali Imran [3]: 185).

Firman Allah, maksudnya: “Bagaimana kamu tergamak kufur (mengingkari) Allah padahal kamu dahulunya mati (belum lahir), kemudian Ia menghidupkan kamu; setelah itu Ia mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu pula (pada hari akhirat); akhirnya kamu dikembalikan kepadanya (untuk diberi balasan bagi Segala Yang kamu kerjakan).” (DSurah al-Baqarah [2]: 28).

Firman Allah, maksudnya: “Kemudian Kami bangkitkan kamu sesudah kamu mati (atau pengsan dari sambaran petir itu), supaya kamu bersyukur.” (Surah al-Baqarah [2]: 56).

Firman Allah, maksudnya: “Dan Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan agama itu kepada anak-anaknya, dan (demikian juga) Nabi Yaakub (berwasiat kepada anak-anaknya) katanya: ‘Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih ugama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu Dalam keadaan Islam’.” (Surah a-Baqarah [2]:132).

Firman Allah, maksudnya: “Wahai orang Yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah Dengan sebenar-benar taqwa, dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan Dalam keadaan Islam.” (Surah Ali Imran [3]: 102).

Firman Allah, maksudnya: “Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, Iaitu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan oleh Allah). dan (dengan yang demikian) sesiapa yang menghendaki balasan dunia, Kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan sesiapa yang menghendaki balasan akhirat, Kami berikan behagiannya dari balasan akhirat itu; dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang Yang bersyukur.” (Surah Ali Imran [3]: 145).

Firman Allah, maksudnya: “…(tanda) orang (sabar) apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun" (Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya-lah kami kembali). Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk.” (Surah al-Baqarah [2]: 156-157).

Firman Allah, maksudnya: “Hanya kepada Allah-lah kembali kamu semuanya, lalu diberitahukan-Nya kepadamu apa yang telah kamu perselisihkan itu.” (Surah al-Maidah [5]: 48).

Firman Allah, maksudnya: “Wahai orang yang beriman, jagalah dirimu; tiadalah orang yang sesat itu akan memberi mudharat kepadamu apabila kamu telah mendapat petunjuk. Hanya kepada Allah kamu kembali semuanya, maka Dia akan menerangkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan.” (Surah al-Maidah [5]: 105).

Bagi orang yang fahami akan maksud firman-firman Allah di atas, maka lantaran itulah, ia tidak mudah terperangkap dengan setiap peritiwa dan kejadian yang terjadi di hadapannya atau ke atas diri kita sendiri, sehingga terputus hubungannya dengan Allah, tetapi sebaliknya ia segera hubungkan dengan Allah. Ia tidak bataskan "punca" atau "kaitan" kejadian dan peristiwa itu hanya dengan makhluk sahaja. Jika kita cuma melihat setiap kejadian hanya ada hubungan dengan makhluk sahaja (sedangkan ia cuma sebagai sebab sahaja), maka jadikan kita sebagai seorang yang terkongkong dan tidak merdeka. Kita lupa Allah-lah yang berkuasa dan penentu terhadap segala perkara, sama ada penentu nikmat atau bala atau ujian ke atas makhluk-Nya.



Ingatlah bahawa dunia ini penuh dengan ujian, khususnya orang yang dikasihi Allah, pasti banyak dengan ujian...

Marilah kita renung akan peringatan Rasulullah s.a.w. bahawa dunia ini ialah Negara bala dan ujian, kita akan fahami bahawa setiap makhluk yang hidup di atas muka bumi Allah ini tidak akan terlepas daripada ditimpa bala dan ujian. Bahkan dalam sebuah hadis Qudsi, Allah berfirman kepada hamba-Nya yang tidak sabar dengan ujian agar pergi mencari bumi lain yang bukan milik Allah. Kerana selagi berada di atas bumi miliki Allah, selama itu mereka tidak dapat mengelak daripada diuji.

Bahkan, semakin kuat iman dan dekat hati seseorang itu dengan Allah, maka semakin kuat ujian dan cubaan ke atasnya.

Saad bin Abi Waqqas berkata; “Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. Siapakah yang paling berat cubaannya?” Rasulullah s.a.w. menjawab; “Para nabi, kemudian yang semisal mereka, dan yang semisal mereka. Seseorang akan diuji sesuai dengan kadar (keyakinan terhadap) agamanya. Jika agamanya baik dalam hatinya, maka dia akan menjadi orang yang berat ujiannya, dan jika agamanya agak tipis, maka sesuai dengan itu pula ujiannya. Begitulah ujian hidup, ia akan terus bersama seorang hamba, hingga ketika ujian itu pergi meninggalkannya, maka dia telah bebas berjalan di muka bumi ini tanpa ada kesalahan (dosa) lagi.” (Riwayat Tirmizi).

Abu Said al-Khudri berkata: Aku datang menemui Rasulullah s.aw. dan suhu tubuh Baginda s.a.w. sedang panas, lalu aku meletakkan tanganku di atas tubuhnya dan aku dapat merasakan panas tubuhnya dari atas selimut Baginda s.a.w. Lalu aku berkata: “Wahai Rasulullah, alangkah panasnya suhu tubuhmu?” Lalu Baginda s.a.w. menjawab: “Begitulah kami, cubaan bagi kami dilipatgandakan dan pahala bagi kami juga dilipatgandakan.” Aku bertanya lagi: “Wahai Rasulullah, siapakah yang paling berat cubaannya?” Baginda s.a.w. menjelaskan: “Para nabi.” Aku bertanya lagi: “Setelah itu siapa lagi?” Baginda s.a.w. menjelaskan: “Kemudian (diikuti) orang soleh, seandainya salah seorang di antara mereka diuji dengan kefakiran, maka kefakiran tersebut membuat mereka tidak mendapatkan kain yang dapat mereka pakai, dan jikalau mereka diuji dengan musibah, mereka akan merasa senang sebagaimana kamu merasa senang ketika mendapatkan kelapangan.” (Riwayat Ibnu Majah).

Sekian, wallahualam...

0 comments:

Post a Comment