Jin

My photo
"يا الله، اكو مموهون كڤد-مو اونتوق منچينتاي-مو، منچينتاي سياڤا سهاج يڠ منچينتاي-مو، سرتا منچينتاي ڤربواتن يڠ مڠهانتركن داكو اونتوق منچينتاي-مو."- نبي داود اس

Cari

Tuesday, February 2, 2010

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani....

apa lagi yang dicari???,
saat tanda di depan mata.
cahaya menyinari bumi,
saat engkau meraba-raba...

mereka dihantar dari serata pelusuk yang ada,
menghampiri engkau disetiap sisi,
sebagai belaian dan pedoman untuk hambaNya,
menjadi bukti cinta sejati yang abadi...

hadir Nya tak pernah kau sedari,
pertemuan Nya dalam pengetahuan yang diketahui,
tanpa Nya takkan ada kesatuan ini,
yang menjanjikan sesuatu sejak azali...

hanya kepada yang Haq berserah hati,
dalam pengembaraan yang masih mencari,
yang sedar hakikat diri,
yang hina dan penuh duri...

di mana?, mengapa?, bagaimana? dan bila?
persoalan yang penuh mangaburi benak minda,
tidakkah engkau tahu? semuanya sudah ada,
dan Allah lah yang menentukan segalanya...

ku temui jalan yang lurus ini,
saat ku mula melangkah,
tentera-tentera muda menghiasi,
membantu aku berdiri dengan payah...

bagaimana harus ditinggalkan maksiat berjela?
sedang ianya tradisi adat manusia,
bagaimana harus aku tinggalkan mereka?
setelah berkawan sekian lama...

tunjukkan aku jalan pada Mu,
agar aku mengikut syariat Mu,
tunjukkan aku sesuatu agar aku mampu,
kekal setia dalam percaya yang Satu...

sedih, hina, dina...
hidup sebagai manusia,
aku hamba Mu ya Allah,
bagaimana harusku lari dari mereka?

hanya pada Mu aku sandarkan,
sedang jalan telah kelihatan,
cuma kekuatan aku perlukan,
agar dijalan lurus aku berkekalan...

akhir kalam, wassalam...

0 comments:

Post a Comment