Jin

My photo
"يا الله، اكو مموهون كڤد-مو اونتوق منچينتاي-مو، منچينتاي سياڤا سهاج يڠ منچينتاي-مو، سرتا منچينتاي ڤربواتن يڠ مڠهانتركن داكو اونتوق منچينتاي-مو."- نبي داود اس

Manusia berjiwa besar

Thursday, December 3, 2009
Assalammualaikum wr. wb.


Rasanya dari kecik dok dengar istilah berjiwa besar. Macam-macam definisi berjiwa besar yang sampai ke pengetahuan kita. Ada yang memandang orang berjiwa besar tu adalah orang yang memberikan sumbangan besar kepada manusia lain, mungkin dalam bidang perubatan dan sebagainya. Ada yang memandang, orang yang berfikir untuk manusia sejagat. Ada yang memandang, orang yg berkorban untuk manusia sejagat. Dan banyak lagi definisi manusia tentang ciri orang yang berjiwa besar.

Dan apapun pandangan kita, lebih baik kita selarikan pandangan kita dengan pandangan Allah tentang ciri manusia yang berjiwa besar ni. Inilah ciri seorang berjiwa besar yang benar, dalam pandangan Allah.

Sungguh telah datang kepadamu seorang rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaan yang kamu alami, (dia) sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, penyantun dan penyayang terhadap orang-orang yang beriman.

at-Taubah:128

Adakah ada ciri ini di dalam jiwa kita?

Wassalammualikum wr. wb.

0 comments:

Post a Comment