Jin

My photo
"يا الله، اكو مموهون كڤد-مو اونتوق منچينتاي-مو، منچينتاي سياڤا سهاج يڠ منچينتاي-مو، سرتا منچينتاي ڤربواتن يڠ مڠهانتركن داكو اونتوق منچينتاي-مو."- نبي داود اس

Menciptakan Kematian

Tuesday, December 1, 2009

Peringatan yang bagus untuk aku. Hasan al-Banna pernah menulis:

Para pendahulu kita ternyata sangat menguasai dengan baik bagaimana mendesign, menciptakan cara yang tepat untuk menjemput kematian yang Allah tetapkan ke atasnya. Sebahagian besar doa yang mereka panjatkan dalam sujud mereka, yang sekaligus sebagai cita-cita dan harapan tertinggi mereka, adalah mati syahid. Mereka pun memohon agar dijauhkan dari kematian sebagai orang yang lemah, penakut dan tanpa daya. Dengan semangat seperti itu, orang-orang yang telah mendahului kita sentiasa hidup dalam darjat yang mulia, sebagaimana harpaan mereka menjumpai kematian sebagai pahlawan di jalan Allah.

Namun, kita telah lupa design atau rancangan yang mereka buat selama ini kerana kita hanya menghabiskan sebahagian besar waktu kita untuk berleha-leha. Bahkan, kita tidak dapat membela diri kita sendiri, sehingga kita pun menjadi rebutan yang terbagi-bagi di antara bangsa-bangsa lain, Kita mensia-siakan warisan besar ini yang dahulu berhasil ditegakkan oleh para pendahulu kita dengan perjuangan, pembelaan, jihad dan kerelaan mengorbankan harta, jiwa dan raga untuk Allah yang Maha Tinggi dan Maha Agung.

0 comments:

Post a Comment