Jin

My photo
"يا الله، اكو مموهون كڤد-مو اونتوق منچينتاي-مو، منچينتاي سياڤا سهاج يڠ منچينتاي-مو، سرتا منچينتاي ڤربواتن يڠ مڠهانتركن داكو اونتوق منچينتاي-مو."- نبي داود اس

Kenangan Silam Bertamu

Tuesday, November 17, 2009

Setiap orang ada memori. Apabila adanya memori, pasti adanya kenangan. Dan apabila adanya kenangan, pasti ada kenangan baik dan buruk. Kenangan baik selalunya terkait dengan tindakan dan peristiwa yang baik, iaitu pengabdian kepada Allah atau kenikmatan dari Allah. Dan kenangan buruk itu pastinya terkait dengan tindakan dan peristiwa yang buruk, iaitu kemaksiatan kepada Allah atau ujian-ujian Allah yang lainnya.

Dan manusia yang normal, pasti hanya mahu mengingati kenangan baik sebagai kenangan manis dan kenangan buruk itu sebagai pengajaran. Lalu kebanyakkan dari kita memilih untuk mengingati kenangan yang baik-baik sahaja dan menghindari untuk mengingati kenangan yang buruk.

Namun, tidak semudah itu untuk tidak mengingatinya. Terkadang, kenangan buruk itu datang mengacah-acah fikiran yang sedang tenang apabila peristiwa yang terkait dengannya terjadi di depan mata. Manusia yang telah memilih jalan yang benar, akan berusaha untuk mengabaikannya demi untuk sentiasa melangkah kehadapan. Tidak wajar untuk kita hidup dalam bayangan masa lepas. Tetapi, melaksanakan tidaklah semudah menyatakan.

Aku mengalaminya beberapa hari ini. Ya Allah, perteguhkanlah hatiku, untuk sentiasa beristiqamah.

2 comments:

Hasnul_kim said...

ermm.. kdg2 kte xbley nk lari dr trkenang dose2 smlm... ermm.. yg psti kte xkn kembali kpd kte yg dulu.. kn bro.. hehehe

Jin said...

betul tuh..
itu la sbab kite kena beristiqamah..
semalam pengajaran bagi kita..

tapi tak suma manusia fikirkan..
apa yang nampak byk yang mengejar balik peristiwa semalamnya...tanpa sedari..

Post a Comment